Casemanager Wendy van Erk

'Aanspreekpunt voor iedereen'

Als een van de casemanagers in het Daan Theeuwes Centrum is Wendy van Erk de spil tussen specialisten en revalidanten. ‘Het belangrijkste is dat alles goed verloopt.’

‘Ik mag me met alles bemoeien, zeg ik weleens omdat ik als casemanager overal de vinger aan de pols houd. Na jaren als ergotherapeut werkzaam te zijn geweest, heb ik recent de overstap gemaakt naar deze centrale rol.

Alles wat we doen, is gericht op het goed laten verlopen van de behandelingen. Iedere revalidant krijgt een persoonlijk behandelplan waarin alle betrokken behandelaren hun doelen hebben opgenomen. Het geeft mij veel voldoening als ik het behandelteam, maar ook de familie, kan helpen om dingen op een rijtje te zetten. Inzichtelijk maken wat het doel is waaraan we met zijn allen werken. Ik vind het leuk om mee te denken in hoe alles misschien nog beter kan.

Mijn werk start al in het voortraject. Als casemanager zijn we het eerste aanspreekpunt voor familie en voor specialisten van andere centra. Wij ontvangen de aanmeldingen. Die kunnen binnenkomen via de huisarts, zieken- en verpleeghuizen of andere revalidatiecentra. Samen met de artsen bekijken we de aanvragen om te bepalen of de revalidant geschikt is voor opname, de zogeheten triage. Daarna volgt opnieuw contact met de familie zodat zij geïnformeerd wordt over het verdere verloop richting opname.

Linda Everstijn
Trots
Linda Everstijn
Volle kracht vooruit

Soms willen ouders graag een rondleiding. We vinden dit heel begrijpelijk. Als ouders en/of partner wil je immers met eigen ogen zien dat de plek meerwaarde en veiligheid biedt. Belangrijk, want sommige revalidanten komen van de andere kant van het land om hier te worden behandeld. We laten onze oefenruimtes met moderne apparatuur en robotica zien en nemen hen mee naar de slaapkamers in het ziekenhuis aan de overkant.

Bekend gezicht

Op de dag van opname zijn we altijd aanwezig. Het is fijn als er tenminste al één bekend gezicht is. Bij alles wat er speelt, mogen de ouders en partners ons als aanspreekpunt gebruiken. Op basis van de vraag bekijken we bij wie we deze kunnen neerleggen. Eenmaal per zes weken hebben we een gesprek met de revalidant. We willen graag weten of alles naar wens verloopt. Misschien wil iemand bijvoorbeeld dat de familie nóg meer betrokken wordt bij het revalidatieproces. Dat is namelijk iets wat het Daan Theeuwes Centrum zelf ook heel belangrijk vindt.

Begrip kunnen hebben, is belangrijk op deze post. Je moet je kunnen inleven in zowel de revalidant als ouders, partner en vrienden. Ik ben zelf moeder. Daarom kan ik mij indenken dat je er alles aan wilt doen om voor je kind het beste uit de revalidatie te halen. Qua leeftijd heb ik ook nog aansluiting bij de meeste revalidanten. Het maakt het makkelijker om met elkaar in gesprek te komen en om mij in te beelden wat zij nodig hebben.

Trots

Over het algemeen zijn we met zijn allen heel trots op alle mooie resultaten, al komt het helaas weleens voor dat we het beoogde resultaat niet behalen. We weten echter dat we er alles aan doen om dat wel te behalen. We hebben jonge mensen uitgezwaaid die weer zelfstandig verder konden of hun studie konden gaan afmaken. Zonder het Daan Theeuwes Centrum waren zij hoogstwaarschijnlijk niet zo ver gekomen. Ons geheim is betrokkenheid met de revalidanten en hun omgeving. We blijven doorgaan om net even die stap extra te zetten die voor de jongeren het verschil kan maken in hun verdere leven. Daar doen we het allemaal voor.’

Wie is Daan